BMW 730d F01 3.0d 180kw

Design BMW 7 F01 mi byl dobře znám již před testem a ani z interiéru jsem obavy neměl. Co ve mně ale předem vyvolávalo řadu otázek byl motor 3.0d 180kw, který se na první pohled jeví být kde čím, jen ne optimálním pohonem. Jestliže v řadě 3 lze tuto motorizaci považovat za relativně silnou a v řadě 5 za adekvátní, čím může být v řadě 7? Navíc ani po stránce zvukového projevu není naftový šestiválec BMW zrovna vrcholem současné produkce, což se k luxusní limuzíně opět nehodí. Zejména tyto dva aspekty jej předurčují být pod kapotou sedmičkové řady spíše jakýmsi nutným zlem, skutečnou základní motorizací, která si bez schopnosti jakkoli okouzlit odvede to své. Jaký omyl.

Prvním, byť ne až tak velkým překvapením je to, jak dobře je motor odhlučněn. Oproti trojce i pětce, kde o něm víte prakticky neustále, je v sedmičce utlumen tak, že vaše ouška zatěžuje jen ve velmi nízkých rychlostech nebo velmi vysokých otáčkách. Že pod kapotou vozu bije naftové srdce nezapochybujete se zdravým sluchem a rozumem v hrsti ani na chvíli, obtěžovat vás ale zkrátka nebude.

 

Kód: 3508/29
od 3 630 Kč / ks od 3 000 Kč bez DPH
Kategorie: Autopůjčovna
Rok výroby: 2010
Motor: 3.0 diesel 180kw
Spotřeba: 7,5 L/100km
Převodovka: Automatická, 6st.
Barva: Stříbrná
Půjčovné: 1-3 dny
Skladem | 3508/1-3
9 680 Kč / ks
8 000 Kč bez DPH
Půjčovné: 4-7 dnů
Skladem | 3508/4-7
7 260 Kč / ks
6 000 Kč bez DPH
Půjčovné: 8-14 dnů
Skladem | 3508/8-1
6 050 Kč / ks
5 000 Kč bez DPH
Půjčovné: 15-28 dnů
Skladem | 3508/15-
4 840 Kč / ks
4 000 Kč bez DPH
Půjčovné: 29 a více dnů
Skladem | 3508/29
3 630 Kč / ks
3 000 Kč bez DPH

Design BMW 7 F01 mi byl dobře znám již před testem a ani z interiéru jsem obavy neměl. Co ve mně ale předem vyvolávalo řadu otázek byl motor 3.0d 180kw, který se na první pohled jeví být kde čím, jen ne optimálním pohonem. Jestliže v řadě 3 lze tuto motorizaci považovat za relativně silnou a v řadě 5 za adekvátní, čím může být v řadě 7? Navíc ani po stránce zvukového projevu není naftový šestiválec BMW zrovna vrcholem současné produkce, což se k luxusní limuzíně opět nehodí. Zejména tyto dva aspekty jej předurčují být pod kapotou sedmičkové řady spíše jakýmsi nutným zlem, skutečnou základní motorizací, která si bez schopnosti jakkoli okouzlit odvede to své. Jaký omyl.

Prvním, byť ne až tak velkým překvapením je to, jak dobře je motor odhlučněn. Oproti trojce i pětce, kde o něm víte prakticky neustále, je v sedmičce utlumen tak, že vaše ouška zatěžuje jen ve velmi nízkých rychlostech nebo velmi vysokých otáčkách. Že pod kapotou vozu bije naftové srdce nezapochybujete se zdravým sluchem a rozumem v hrsti ani na chvíli, obtěžovat vás ale zkrátka nebude.

Test BMW 730d: lepší, než si myslíte - 10 - BMW_730d BMW730d22  Test BMW 730d: lepší, než si myslíte - 11 - BMW_730d BMW730d20  Test BMW 730d: lepší, než si myslíte - 12 - BMW_730d BMW730d21

Snesitelný je i průběh výkonu stoosmdesátikilowattové verze naftového třílitru, jakkoli od ideálu má daleko. Zejména v nízkých otáčkách je naprosto impotentní a nebýt nárazové pomoci hydrodynamického měniče automatické převodovky (rozebereme dále), snad by se z této agónie nikdy nedostal. Mezi 1 500 a 2 000 otáčkami se ale probere a bez vysloveně mohutného nástupu dokáže pracovat až téměř k pětitisícové hranici. Svým chováním se zkrátka snaží přiblížit benzinovému ideálu a nebýt bezletové zóny v oblasti nejnižších otáček, snad by se mu to i dařilo.

Co je ovšem zajímavější, auto s tímto motorem až neuvěřitelně dobře jede. Poměr výkonu nejvýše 180 kW a téměř dvoutunové pohotovostní hmotnosti nevěstí vůbec nic dobrého a ani šestistupňová automatická převodovka nedává tušit zrovna dynamické jízdní zážitky, realita je úplně jiná.

Pokud alespoň trochu znáte mou práci, víte, že jsem tím posledním, koho by jakkoli okouzloval intenzivní nástup výkonu naftových motorů v nižších a středních otáčkách. O tomto dobrý dojem ze 730d v žádném případě není, toto auto zkrátka jede. Základní naftová sedma ochotně zrychluje nejen v nízkých a středních, ale i v relativně vysokých rychlostech přes 200 km/h v hodině a ani udávaná „maximálka” 245 km/h není nedosažitelným snem. Jistě, nejde o žádný supersport, ale s ohledem na třídu vozu odvážně řeknu, že pocitově ani fakticky drtivá většina zákazníků vyšší motorizaci neupotřebí. I za sebe musím konstatovat, že výkon jsem u 730d rozhodně nepostrádal.

Test BMW 730d: lepší, než si myslíte - 13 - BMW_730d BMW730d26  Test BMW 730d: lepší, než si myslíte - 14 - 730d 730d11  Test BMW 730d: lepší, než si myslíte - 15 - BMW_730d BMW730d31

 

Automat neurazí

 S motorem je pevně spojena šestistupňová automatická převodovka ZF s již klasickými režimy „dopředné” jízdy D, S a M. Přidat písmeno B na začátek, mohlo by jít o pěkná muka, takto ale o žádné tortuře nemůže být řeč.

Nepatřím zrovna mezi obdivovatele samočinných převodovek a neodpustím si otázku, proč k sakru není ani jedna verze BMW 7 nabízena s přímo řazenou převodovou skříní. Jediné dostupné řešení mi ale vyloženě nevadilo. Pravdou je, že kombinací čistoty a rychlosti řazení nikdy nedosahuje toho, co je schopen zvládnout špičkový řidič vlastníma rukama a nohama, ale aspoň se o to snaží. Předně, pokud je to jen trochu možné, řadí „natvrdo” a hydrodynamický měnič zaměstnává jen když otácky na tu či onu rychlost pustíte v určitých situacích příliš nízko. I o meziplyny při řazení směrem dolů se pokouší a i když ji to moc nejde, je to lepší než nic. V neposlední řadě pak velmi rychle reaguje na pokyny vydané voličem převodů (to se bavíme o režimu M) a pokud to neodporuje reálným možnostem (tedy otáčky by neklesly příliš nízko, nebo se nedostaly příliš vysoko), okamžitě vykoná váš příkaz.

To je příjemné zejména pro nás, kteří preferujeme manuální řazení a aktivní styl jízdy, který automatické režimy D a S zvládají dosti bídně. I když jim pedálem plynu sebelépe naznačujete, co se chystáte udělat, pořád dokola opakují ty samé chyby. Třeba nedostatečné podřazení při dobrzdění do zatáčky a následnou snahu dodat vozu dostatečný výkon na výjezdu z ní v tu chvíli již nepříjemným zařazením nižší rychlosti. A to se nebavíme o žádné sportovní jízdě, jen čemkoli jiném než postupném zrychlení na zvolenou rychlost a jejím dalším udržování.

Pokud můžete dodat celému ústrojí více rozumu svými pokyny, které jsou bez otálení vykonány relativně hladkým způsobem, dá se i při aktivní jízdě s automatem žít. Proto jsem se s ním i já dokázal relativně dobře snést a jsem přesvědčen, že vyloženě na obtíž bude málokomu.

Test BMW 730d: lepší, než si myslíte - 16 - BMW_730d BMW730d42  Test BMW 730d: lepší, než si myslíte - 17 - 730d 730d14  Test BMW 730d: lepší, než si myslíte - 18 - 730d 730d15

 

Spotřeba z říše pohádek

 Celé pohonné ústrojí ale nabízí ještě jednu, pro mě opět velmi překvapivou vlastnost - opravdu nízkou spotřebu paliva. U dieselu je to přece samozřejmost, řeknete si, na to bych vám ale v žádném případě nepřitakal. Zvlášt u takto velkých, těžkých a automatem vybavených vozů je naftový motor často při chuti a to tím spíše, čím více výkonu od něj žádáte. Od 730d můžete chtít prakticky cokoli, vysokou spotřebou vás za to ale přesto neztrestá.

Efektivitu 730d jsem nechápal již po první jízdě, kdy v komplikovaném provozu nebyla ani při velmi náročném jízdním stylu s to vzít více než 13 litrů nafty na 100 kilometrů. Na něco podobného nejsem zvyklý ani z naftového Audi A4 3,0 TDI, natož pak z těžších, větších a výkonnějších limuzín. Při poněkud obvyklejším, přesto relativně náročném přesunu při obsazení vozu třemi pasažéry a snaze udržovat cestovní rychlost okolo 160 km/h se spotřeba ustálila na 9,1 litru nafty na 100 km, což opět považuji za velmi nízké číslo. Udávaná kombinovaná spotřeba má hodnotu 6,8 litru na 100 km a snad bych i věřil její dosažitelnosti. Při klidném ježdění bez vyloženého ohledu na spotřebu si o více jak 7,5 litru nafty vůz neřekl.

Test BMW 730d: lepší, než si myslíte - 19 - BMW_730d BMW730d36  Test BMW 730d: lepší, než si myslíte - 20 - BMW_730d BMW730d40  

Když jsem 730d vytáhl na svůj obvyklých „economy run” na okresní silnici s minimálním převýšením při snaze udržovat maximální povolenou rychlost (tedy okolo 90 km/h) se spotřeba paliva dostala na neskutečných 4,1 litru na 100 km. Jakékoli pokoření pětilitrové hranice je v tomto režimu u výkonnějších dieselů dobrá, 730d ji ale pokořila téměř o litr.

Nechápajíc jsem 730d musel zkusit i na menší rychlostní zkoušce a zjistit její maximální spotřebu v nejnáročnějším myslitelném režimu. I ta byla vzhledem k velikosti a výkonu vozu nízká - jen lehce přes 20 litrů nafty na 100 kilometrů.

Ačkoli jsem nemohl každý z těchto výsledků ověřit dotankováním reálně spotřebovaného množství paliva, v globálnějších číslech vykazovala tato metrika podobné výsledky jako palubní počítač.

Pokud se mě zeptáte, jak je to možné, odpovím stručně: nevím. Musím říci, že jsem i s ohledem na dostupnou dynamiku podezíral BMW, zda motor není nějak upraven, vzhledem k okolnostem testu je to ale velmi nepravděpodobné. Tato sedmička byla zkrátka tak trochu jako z pohádky, efektivnější limuzínu podobné dynamiky a velikosti jsem v životě nepoznal.

 

Komfortní i schopná

 Říci, že BMW 7 je jediná velká limuzína, kterou je radost i řídit, zní jako klišé. Ono to i klišé trochu je, protože zase taková radost to není, tomuto novinářskému šprochu je ale třeba přiznat pravdy trochu.

 Předně je třeba si říci, že sedmička s motorem 30d je rozhodně limuzína pro někoho, kdo si ji chce sám řídit. Již prostor na zadních sedadlech není nikterak ohromující a výbava námi testované verze toto zacílení jen podporovala. Cestujícího vpravo vzadu nehýčkalo nic zvláštního, místa měl při vyšším vzrůstu jen tak akorát a k dispozici neměl nic více než sedadlo, loketní opěrku, výdech klimatizace a pár odkládacích prostor. V Octavii najdeme to samé.

„Ředitelské vnímání” si tedy necháme na test varianty jako je 750Li, 730d je zkrátka relativně normální větší auto, které je třeba vnímat zpoza kormidla.

Test BMW 730d: lepší, než si myslíte - 22 - BMW_730d BMW730d28  Test BMW 730d: lepší, než si myslíte - 23 - 730d 730d12

První klíčový vjem je poskytovaný komfort, který má řada sedm oproti bratříčkům z výrobního programu BMW nabízet především. A musím říci, že se jí to daří velmi dobře. Adaptivní podvozek (resp. celé nastavení vozu) s režimy Comfort, Normal, Sport a Sport+ sice nereprezentuje škálu talentů od Maybachu k Porsche, vůz ale přece jen mění. Pokud si zvolíte nastavení Comfort, máte pod sebou vskutku plavnou limuzínu, která se dokáže přenášet i přes špatné silnice krokem velmi ladným. Jde o první BMW, které umí solidně zamaskovat použití pneumatik runflat (ano, už je má i řada 7), přesto se mi na mysl kradla otázka, jak komfortní by vůz asi dokázal být bez nich. Jestli je zde něco, co sedmička dříve neměla, nyní to má a přitom by to mít nemusela, jsou to právě dojezdové pneumatiky typu runflat.

Také další komfortní parametry jsou u řady sedm v naprostém pořádku. Odhlučnění „všeho zvenku” je opravdu na vysoké úrovni, což dobře dokladuje i to, že když na někoho zatroubíte, sotva to sami slyšíte. O upozaděném projevu motoru již byla řeč, podobné je to s aerodynamickým hlukem. Pohodu na palubě tak rušil jen hluk od kol. Ten ale přičítám faktu, že vůz měl již za docela vysokých teplot stále obuté zimní pneumatiky, které v takových podmínkách zkrátka hlučné.

Komfort ale není to jediné, co BMW 730d nabízí. Se změnou nastavení vozu směrem k režimu Sport+ se podvozek stává méně poddajným a více „akčním” a spolu s ním i další části vozu jako řízení a převodovka. Ačkoli většinu času budou majitelé BMW řady 7 jistě trávit v komfortnějších režimech, troše Sportu se sedmička vůbec nebrání. Pokud strávíte chvilku nastavováním a zvolíte režim Sport+, vypnete stabilizační systém DSC (jde opravdu vypnout zcela) a automatickou převodovku dáte do režimu manuální volby stupňů, máte pod rukama až neobyčejné schopné auto, jenž dokáže s nadhledem využívat maxima potenciálu svého motoru.

Můžete namítnout, že na takovou jízdu není sedma stavěna a vlastně bych vám ani neodporoval, faktem ale je, že vůz sám se tak vůbec netváří. Snad jen ovladatelnost řízení a brzd v tu chvíli dává znát, že priority jsou jinde, ale jinak? Sedma je na svou hmotnost a velikost velmi mrštná a dokáže briskně měnit směr i ve velmi vysokých rychlostech. Má více přetáčivé než nedotáčivé tendence a její brzdy odolají i maximálnímu zatížení. Dokonce se na mokré silnici rád nechá protáhnout vlásenkou dveřmi napřed.

Ano, je to trochu úchylné a musím říci, že v okolí vyvolával průjezd dvoutunového tanku středně rychlými zatáčkami v lehkém přetáčivém smyku nejeden překvapený pohled. Však i sám jsem si místy připadal jak opilý Santa vlající na saních tažených rozběsněnými soby, ale zkusit jsem to zkrátka musel. A byl jsem opravdu mile překvapen, jak dobře jízdu v tomto režimu řada sedm zvládá. Je to sice k ničemu, neboť pochybuji, že někdo ještě někdy podobným způsobem s BMW 730d pojede, ale je dobré vidět, že se v Mnichově snažili, aby zvěstem o sportovním charakteru sedmičky dostáli.

Test BMW 730d: lepší, než si myslíte - 27 - BMW_730d BMW730d36  Test BMW 730d: lepší, než si myslíte - 28 - BMW_730d BMW730d37  Test BMW 730d: lepší, než si myslíte - 29 - BMW_730d BMW730d38

 

Jede i sama 

Když už přišla řeč na sáně, je třeba zmínit ještě jednu zajímavou vlastnost vozu, jen je třeba se přeorientovat z amerického Santy na ruského Mrazíka. Samy řídí, samy jedou, taková slova prý padla na adresu sněžného povozu v notoricky známém ruském filmu. Právě to je jedna z možností, kterou testovaná 7er nabídla, byla totiž vybavena aktivním tempomatem. A to hodně chytrým.

Tento prvek není sám o sobě ničím až tak zvláštním, v limuzínách vyšších tříd je nabízen již roky. Ten v řadě 7 ale dokáže být tak aktivní, že z auta můžete pomalu vystoupit a jít na pivo, o řízení se postará samo. Pochopitelně samo pracuje s motorem a s brzdami, vzhledem k přítomnosti automatické převodovky si i samo zařadí. Sice neumí pracovat s volantem (to některá jiná auta už umějí), krom toho ale udělá absolutně vše.

Zatím jsem nepoznal jiný vůz, který by uměl s adaptivním tempomatem pracovat tak citlivě spolehlivě, aby zvládl úplně všechny jízdní režimy. U 7er si stačilo nastavit vzdálenost za autem jedoucím před vámi a auto samo zvládlo i projet městem. Tj. i opakovaně zcela zastavit a znovu se rozjet a to bez větších prodlev, třebaže v koloně. Jedinou nezbytností bylo korigovat směr jízdy volantem, jinak jsem si v autě připadal tak nějak navíc.

Po důkladném vyzkoušení této možnosti jsem dospěl k závěru, že snaha pracovat s pedály je nadbytečná a nohy jsem si (samozřejmě bez bot) odložil mimo obvyklý prostor. Jenže ouha, vůz v tu chvíli pozbyl schopnosti se po zastavení na křižovatce znovu rozjet. Nevím, jak přišel na to, že nemám nohy na správném místě, snad tam kvůli tomu lidé od BMW nedali nějaké čidlo. Faktem ale je, že pokus o jakoukoli formu opuštění místa řidiče se nezdařil a vůz v tu chvíli pozbyl schopnosti zcela samostatné jízdy. Škoda, byl by se dal ovládat i z místa spolujezdce...

Test BMW 730d: lepší, než si myslíte - 30 - BMW_730d BMW730d43  Test BMW 730d: lepší, než si myslíte - 31 - BMW_730d BMW730d44  Test BMW 730d: lepší, než si myslíte - 32 - BMW_730d BMW730d46

 

Bez předsudků: tohle auto dává smysl 

Pokud patříte mezi alespoň umírněné automobilové nadšence, nad BMW 730d ohrnete nos. Vím to, nelžete mi že ne. Při pohledu do katalogu je to zkrátka taková Fabia Junior, základní model, navíc vybavený naftovým motorem. Pokud si ale odmyslíte, že diesel do takového auta nepatří už kvůli tomu, že limuzína vyšší třídy musí mít motor s noblesním projevem, pak 730d z praktického hlediska nic nechybí.

Dokonce bych řekl, že podobná motorizace dává v takovém autě větší smysl než jakákoli jiná - k čemu vám zde bude pětisetkoňový motor? Při rychlých dálničních přesunech vůz beztak nezvládne jet rychleji než 250 km/h a ta trocha času, co byste vy nebo váš řidič ušetřili při rychlejší akceleraci se vám u naftové verze vrátí s menším počtem zastávek na natankování. Se 730d můžete jet „jako blázni” a ani o 15 litrů nafty na 100 km vás nepřipraví, něčemu takovému není 750i s to konkurovat.

Když si k tomu přidám, že v 730d je motor velmi dobře odhlučněn, co do výkonu se projevuje více než sympaticky a jeho spotřeba nízká až neuvěřitelně, docela chápu, že tolik 730d vídám jezdit nejen po českých silnicích. Navíc i mimo racionální měřítka je vůz (a to bude platit o sedmičce obecně) s to nejen komfortně přepravit čtveřici cestujících, ale opravdu i dostat řidiče „do hry”, pokud o to sám bude mít zájem.

BMW řady 7 si udrželo svůj charakter a i s motorizací 30d jej považuji za promyšlené a velmi dobře fungující auto. Jakožto racionální koupě má mé doporučení, pokud ale přece jen chcete přidat více emocí či dobrých pocitů, poohlédněte se raději po 750i...

Test BMW 730d: lepší, než si myslíte - 33 - 730d 730d03  Test BMW 730d: lepší, než si myslíte - 34 - 730d 730d10  Test BMW 730d: lepší, než si myslíte - 35 - BMW_730d BMW730d22

Základní cena vozu a cena základního testovaného provedení (730d): 1 916 250 Kč

 

Technické údaje

 Motor

Vznětový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový šestiválec uložený vpředu podél za přední nápravou
Objem: 2 993 ccm
Největší výkon: 180 kW (240 k) při 4 000 ot./min
Největší točivý moment: 540 Nm při 1 750 - 3 000 ot./min
Palivo: Nafta
Přenos výkonu: Šestistupňová automatická převodovka, pohon zadních kol.

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 245 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,2 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 9,0 l
Mimo město: 5,5 l
Kombinovaná: 6,8 l
Objem palivové nádrže: 80 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 5 072 mm
Šířka: 1 902 mm
Výška: 1 479 mm
Rozvor náprav: 3 070 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 940 kg
Užitečná hmotnost: 565 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 500 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: - l

 

zdroj: autoforum.cz

Pronájem BMW 730d 180kw

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole: